5 روش درمان خار پاشنه در بارداری

زمان تقریبی مطالعه : 2 دقیقه

خار پاشنه عارضه‌ای است استخوانی که به سبب تاثیر عواملی، در استخوان پاشنه پا ایجاد می‌شود. این عارضه بسیار دردناک است. ایجاد خار پاشنه و دردهای آن تحت تاثیر فاشیای کف پا است. فاشیای کف پا باند پهنی است که از پاشنه تا سر انگشتان کشیده می‌شود. وقتی فاشیا ملتهب ‌شود و التهاب آن طولانی شود سبب رسوب کلسیم در محل اتصال فاشیا به پاشنه شده که در نهایت باعث ایجاد خار پاشنه می‌گردد. یکی از دلایل التهاب فاشیای کف پا اضافه وزن ناگهانی در دوران بارداری است که باعث ایجاد فشار و آسیب بر بافت پا می‌شود. اکنون به بررسی خار پاشنه بارداری، علت ایجاد، علائم و نحوه درمان آن می‌پردازیم.

 

علت خار پاشنه

 

همان طور که اشاره کردیم، خار پاشنه زمانی رخ می‌دهد که رسوبات کلسیم در قسمت پاشنه پا ایجاد شود. این عارضه به طور معمول طی چند ماه اتفاق می‌افتد. از دلایل ایجاد خار پاشنه می‌توان به کشیدگی عضلات و ربات‌های پا، کشش پلانتار فاشیا و تکرار پاره شدن غشای پاشنه اشاره کرد که این دلایل بخاطر بروز اختلالاتی در بدن ایجاد می‌شود.

عوامل تاثیرگذار در ایجاد خار پاشنه

1. سن: گاهی اوقات علت بروز برخی از بیماری‌ها و مشکلات، افزایش و کهولت سن است. این عامل در به وجود آمدن این عارضه بی‌تاثیر نیست.

2. چاقی و اضافه وزن: چاقی و اضافه وزن سبب ایجاد فشار بر بافت‌های پا، ایجاد التهاب و وخیم شدن دردهای ناحیه پاشنه می‌شود.

3. بارداری: اضافه وزن ناگهانی در بارداری نیز می‌تواند عامل ایجاد خار پاشنه باشد به همین دلیل در این دوران جهت پیشگیری از این عارضه باید اقداماتی انجام داد.

4. صافی کف پا: افرادی که پای صافی دارند احتمال ایجاد خار پاشنه در آن‌ها زیاد است، به همین دلیل باید اقدامات پیشگیرانه جهت جلوگیری از  ابتلا به خار پاشنه را انجام دهند. 

5. کفش نامناسب: بسیاری از افراد، به دلیل پوشیدن کفش‌های غیر استاندارد یا پوشیدن کفش پاشنه بلند، سبب ایجاد این عارضه در پای خود می‌شوند. از آنجا که کفش‌ می‌تواند در سلامتی نقش تعیین کننده‌ای داشته باشد، انتخاب کفش مناسب کمترین کاری است که جهت پیشگیری از ابتلا به خارپاشنه می‌توان انجام داد.


علائم خار پاشنه

 

اگر فردی به هر دلیلی دچار التهاب فاشیای پلانتار و خار پاشنه شده باشد می‌تواند با شناخت مشخصات خار پاشنه این درد را بشناسد و به درمان آن بپردازد. علائم خار پاشنه در فرد مبتلا به صورت زیر است:

 

1. درد شدید در اولین قدمی‌که بعد از نشستن‌های طولانی و یا به هنگام صبح بعد از بلند شدن از رختخواب بر می‌دارد. ممکن است با کمی ‌راه رفتن و یا ماساژ پا این درد کاهش یابد اما نشان دهنده خار پاشنه در پای فرد است.

2. احساس دردی مستمر در تمام طول روز

3. التهاب در قسمت جلو پاشنه پا

4. برآمدگی استخوانی شکل کوچک زیر پاشنه پا

5. سخت راه رفتن

 

حرکات کششی خار پاشنه


• کف دست‌های خود را به دیوار بچسبانید یک زانو را صاف نگه‌ داشته و پاشنه آن پا را روی زمین بگذارید و زانوی دیگر را خم کنید. در این حالت تاندون آشیل و قوس کف پا هنگام خم شدن کشیده می‌شود. 10 ثانیه در این حالت بمانید.
• کف پا و انگشتان پایی که درد می‌کند را بگیرید و به عقب بکشید.
• سعی در برداشتن اشیاء ریز با انگشتان پا


فاطمه مجرد
یک شنبه، 23 خرداد 1400


10 روش درمان تاول و پینه پا خرید

10 روش درمان تاول و پینه پا

مدیر

2 سال پیش

نظر شما

متن نظر